Mostecký deník: Politici chtějí, aby Mostečané znovu platili za odvoz odpadků
03.04.2012
Je to návrh opozičních zastupitelů z TOP09 a je to utopie. Mostecká vláda neustoupí. To je už nyní jisté
Most – Je to jako boj trpaslíka s obrem. Vítěz je předem znám. Dva opoziční zastupitelé TOP09 se pokoušejí přesvědčit mocnou koalici v čele se Sdružením Mostečané Mostu, že město potřebuje zbohatnout. Peníze na vylepšování Mostu se mají získat od lidí. Opozice navrhuje opět zavést povinné poplatky za odpad. Obyvatelé neplatí pětistovku ročně už pátým rokem.
„Za tu dobu se mohlo vybrat přibližně dvě stě milionů korun,“ sdělil včera Mosteckému deníku Adolf Sigmund z TOP09. Teď by bylo možné vybírat až tisícovku. Jenže radnice nic takového nechystá. Sdružení, které má v zastupitelstvu většinu křesel, trvá na svém výdobytku, že svoz a likvidace odpadu je a bude pro Mostečany zdarma.
„Je to jeden z hlavních volebních slibů Sdružení Mostečané Mostu,“ řekl jeho člen Jan Syrový, radní a ředitel technických služeb.
Za lidi radnice platí na odpadech přes čtyřicet milionů korun ročně. Kolik to bude v příštích letech, nikdo ještě neví. Město podporuje vznik spalovny smetí v teplárně Komořany, která má ze 150 tisíc tun odpadků od roku 2015 vyrábět teplo a elektřinu a požádala EU o dotaci. „Stále čekáme na odpověď,“ řekla mluvčí teplárny Miloslava Kučerová.
Opozice tuší, že s poplatky za odpad s místní vládou prohraje. Doporučovala je i loni v létě, kdy z částí koaliční ODS kritizovala zadlužení města. Nic se ale nezměnilo.
Zastupitelský klub TOP09 navrhuje i další změny. Chce, aby radnice zrušila poplatky za parkování u finančního úřadu a nad spořitelnou. To už radní kdysi zamítli. Opozice tvrdí, že ztrátu z parkovného v centru města by bylo možné kompenzovat efektivnějším využitím placeného vyhrazeného parkování na sídlištích: například rušené místo by získal někdo jiný a radnice by nepřišla o tisíce korun. Teď to funguje tak, že když někdo nepožádá o prodloužení platnosti povolení, vyhrazené parkovací místo zanikne. Změnu pravidel navrhuje i dopravní komise. Doporučí radním ke schválení, aby uvolněné místo šlo převést v rámci rodiny na jinou osobu. Trend ale zůstává stejný: nebudovat nová vyhrazená stání.